3 september 2014
Velkommen til Lægerne Bjørn og Claus Perrild

Spædbarnets ernæring og udvikling

Energibehovet i 1.leveår, hvor barnet tredobler sin fødselsvægt, er meget stort, sv t 3 x behovet hos voksne

Ammede børn:
  • får færre infektioner, men er også oftere mindre udsat for tobaksrøg

  • har bedre immunrespons efter vaccination.

  • har mindre risiko for mælkeallergi, børneeksem og astmatisk bronkit op til 6 års alderen

    Tilstræb amning i de første 6 måneder.
     
Ammende og gravide bør ikke spise mere end 100 g/uge af store rovfisk (fx tun, rokke, sværdfisk, gedde, sandart, helleflynder, aborre, escolar. Tun på dåse dog OK fordi det stammer fra småfisk)

Introduktion tidligst fra 4 mdr af overgangskost. Gå langsomt frem med fx lind grød af ris, majs, hirse eller pureret kartoffel/grøntsagsmos og frugtmos.
Find evt inspiration i bogen "Mad til spædbørn og småbørn", som er udgivet af Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen (den kan bestilles på kfs@sundkom.dk).

Gluten (byg, rug, hvede, havre), kød, fisk og fjerkræ tidligst fra 6 mdr

Barnet bør drikke af kop og spise af ske fra ca 6 mdr

Tyggemad fra 7-8 mdr (NB! Kritisk vindue: dvs det er vigtigt at begynde med det i denne periode)

I 1. leveår tilsættes en teskefuld vegetabilsk fedtstof til hver portion hjemmelavet grød og mos.

Sødmælk tidligst fra 9 mdr, letmælk ca ½ l dgl fra 1 år og skummet-, mini- eller kærnemælk fra ca 3 år.

Honning først efter 1 år (pga risiko for pølsesyge).

Vitamintilskud til spædbørn

  • Vitamin-K tilskud ( 1 mg phytomenadion) gives til alle børn lige efter fødslen
  • Vitamin-D tilskud på 400 IE (10 mikrogram) fra 2 uger til 2 års alderen ( Dette gælder også børn som får modermælkserstatning som er tilsat vitamin D )
    Børn, og voksne, som oftest er tildækkede om sommeren og mørklødede skal fortsætte med samme dosis hele livet.
    En multivitamintablet til børn indeholder 10 µg D-vitamin. Hvis forældrene ønsker at give barnet en multivitamintablet (tidligst fra 1½ års alderen på grund af risiko for fejlsynkning), dækker det behovet, og barnet skal ikke have D-dråber.

    For tidligt fødte født mere end 4 uger før termin: 10 ACD-dråber fra 1 uge - 3 mdr
     
  • Jerntilskud på 8,8 mg fra ½-1 års alderen. For tidligt fødte: 4 uger – 1 år

    Kilde: Sundhedsstyrelsen

    Læs mere her...

    Motorik

    Motorik 5 uger
     Barnet kan ligge med hovedet til begge sider
     Holde hovedet kortvarigt i midtlinien
     Bevæger arme og ben symmetrisk
     Kan løfte hovedet kortvarigt på maven
     Fødderne har normal bevægelighed

    Motorik 5 mdr.
     Hjælper ved optræk, holder hovedet i midtlinien
     Stabil hovedkontrol
     Fører alt til munden
     Rækker efter ting
     Nogen vægtbæring på fødderne
     Fremliggende kommer på strakte arme, kan hol- de balancen
     Hofterne er næsten strakte

    Motorik 12 mdr.
     Sidder med ret ryg, kan rotere og række ud over understøttelse fladen.
     Kan selv komme til siddende
     Faldreflekser frem, til siderne og bagud.
     Kravler
     Kan rejse sig op ved egen hjælp
     Går langs møbler, holdt i en hånd eller alene
     Stikker pegefingeren i alle huller
     Pincetgreb
     Kan finde en genstand som barnet ser bliver gemt under en serviet
     Hvorledes leger barnet med legetøjet?

    Motorik 2 år
     Går sikkert, obs fodstilling
     Kan gå sidelæns og baglæns
     Løber på flad fod
     Hopper på flad fod, støttet i hænder
     Kan sparke til en bold
     Kører på ”scooter”
     Bygger tårn af 3-4 klodser, topgreb
     Vender billeder rigtigt
     Blader i bog, hvor er?
     Udpeger f.eks. øje, øre, næse, mund
     Spiser med ske og drikker selv af krus

    Motorik 3 år
     Begyndende afvikling ved gang (svang bue)
     Hopper på flade fødder –slipper gulvet
     Kører på 3-hjulet cykel
     Griber stor bold mod kroppen
     Bygger tårn af 6-8 klodser
     Holder med tværgreb på ske og blyant
     Begynde at bruge ”mus”
     Skænker selv i kop
     Kender omkring 20 legemsdele
     Kan tage let tøj af og på

    Motorik 4 år
     Fri gang med kropsrotation og med sving af arme
     Løber med svæv
     Hopper små hop fremad med samlede fødder
     Kan balancere på 8 cm bredt bræt
     Griber stor bold i hænderne og lille bold i skål
     Bruger penselgreb ved spisning og tegning
     Benævner legemsdele og kender eget køn
     Fornemmer passive bevægelser uden synets hjælp
     Kan tage tøj af og let tøj på

    Motorik 5 år
     Kan stå på et ben alene
     Rejser sig hurtigt ”voksent” fra gulvet
     Kan springe mindst 60 cm langt
     Lave fjedre-hop
     Hinke
     Kan slå en bold i gulvet og gribe den
     Lavt skrive-/ tegnegreb
     Kan efterligne bevægelser
     Cykle på 2-hjulet cykel uden støttehjul

    Bekymring når
     3 mdr. ingen øjenkontakt
     Få bevægelser i arme og ben
     Ligger med hovedet til en favoritside
     Manglende forsøg på at gribe efter/om ting
     5 mdr: ikke holde hovedet
     12 mdr: ikke sidde selv; ikke støtte på benene
     18 mdr: ikke gå selv
    Fysioterapeut Vibeke Svendsen, overlæge Niels Rasmussen og Bjørn Perrild


    Sprog

    Fra fødslen til 6 måneders alderen
    Normalt, at barnet ...
    • reagerer på lyd
    • vender blikket eller hovedet mod lydkilden
    • pludrer
    Bekymrende, hvis barnet ...
    • ikke reagerer på lyd
    • ikke søger øjenkontakt, når man taler eller er sammen med det

    Ved 12 måneders alderen
    Normalt, at barnet ...
    • forstår enkle, konkrete instruktioner
    • siger ”mor” og ”far”
    • reagerer på sit navn
    • bruger gestik og kropssprog
    Bekymrende, hvis barnet ...
    • ikke er interesseret i samvær
    • er mere interesseret i (lege)-ting end i mennesker
    • ikke har pludret
    • barnet ikke siger lyde og/eller forsøg på ord
    • ikke peger eller forstår pegninger

    Ved 2-års alderen
    Normalt, at barnet ...
    • forstår komplekse instruktioner
    • kan sige sit navn
    • taler i sætninger med 2-3 ord
    • leger små ’lad-som-om’-lege
    – lægge bamsen i seng
    – hælde kaffe op
    – klodsen er en bil
    • spørger ”a det?”
    Bekymrende, hvis barnet ...
    • taler uforståeligt for andre end den nærmeste familie
    • har dårlig oralmotorik
    • snøvler
    • ikke sætter 2 ord sammen til små sætninger
    • har et ordforråd, der kun består af ganske få ord
    • ikke kan ’lade-som-om’-lege

    Ved 3-års alderen
    Normalt, at barnet ...
    • forstår enkle fortællinger
    • taler i sætninger på i hvert fald 3-4 ord
    • bruger enkel grammatik
    – flertal
    – datid
    – forholdsord
    • stiller spørgsmål
    Bekymrende, hvis barnet ...
    • ikke taler i sætninger og ikke er begyndt at bøje ordene
    • taler uforståeligt for andre end den nærmeste familie
    • stammer
    – også selvom det kun er periodevist
    – især hvis der er stammen i den nærmeste fami-lie
    • stadig bruger sut!

    Ved 4- & 5-års alderen
    Normalt, at barnet ...
    • kan udtale størstedelen af enkeltkonsonanterne korrekt
    – s og r er svære
    – ’kg-børn’
    • snakker uafladeligt og kommenterer alle sine handlinger
    Bekymrende, hvis barnet ...
    • er svært at forstå for fremmede
    • ikke forstår de ’almindelige sproglige samfærd-selsregler’

    Vurdering af tale-/sprogproblemer
    • se tiden an
    • Kommunale talepædagoger
    – PPR / BUR
    • Tilbuddet er gratis
    • Indstiller/ henviser kan være
    – forældre
    – dagpleje-/institutionspersonale, skole
    – egen læge
    – sagsbehandler

    Inden henvisning
    • Tjek hørelsen
    – eller henvis til otolog
    • Tjek CPLOLs spørgeskema på nedenstående hjemmeside
    • Vedlæg hørekurve + spørgeskema til henvis-ningen/indstillingen
    • ofte ligger kommunens indstillingsskema på net-tet

    Links:
    • Hør engang!
    • Foldere om støtte til sprogudvikling
    • Plakat om at udvikle sprog
    • Spørgeskemaer om sprogudvikling
    • Audiologopædisk forening


    Logopæd Ulla Lahti

    Bjørn Perrild